IKC Zeven Zeeën is een basisschool in het hart van Amsterdam Noord, tussen de naoorlogse torenflats en laagbouw. De school is onderdeel van een herstructureringsopgave van de buurt. Het vormt een stedelijk accent tussen de woongebouwen en een schakel in een netwerk van buitenruimtes in de buurt.
Beelden
DALTON
Op IKC Zeven Zeeën wordt Daltononderwijs gegeven. Daltononderwijs wordt gekenmerkt door een grotere mate van zelfstandigheid van de scholieren. Het gebouw accommodeert dit door middel van een diversiteit van werkplekken, brede gangen en grote lokalen. Het centrale speellokaal kan aan de gang en aan een binnenhof worden gekoppeld, waardoor een grote ruimte ontstaat die half binnen en half buiten ligt. De binnenhof wordt exclusief door het kinderdagverblijf benut. In het midden van deze ruimte ligt een multifunctionele trap; een soort apenrots, die zowel dient als trap, bibliotheek en tribune.
De onder- en bovenbouw hebben elk hun eigen entree. De entree van de onderbouw is op de begane grond. De entree van de bovenbouw loopt via een
flinke buitentrap, die als tribune kan dienen voor het grote speelterrein. Onder de trap liggen secundaire functies, zoals de fietsenberging en de containerruimte. Het grote schoolplein kan na lesuren door de kinderen uit buurt worden gebruikt.
BETONNEN RELIËF
Het gebouw heeft een rode betonnen gevel met een reliëf. De ronde ramen zorgen niet alleen voor een speels uiterlijk, maar ook dat het gebouw zich goed en zelfstandig verhoudt tot de omringende gebouwen. Het vormt een autonome entiteit in de buurt en vormt daarmee een schakel in de ketting van openbare gebouwen en plekken.
Het IKC Zeven Zeeën is energieneutraal. Het heeft een frisse schoolcertificaat klasse A. Sheddak zorgt voor prettige hoge ruimtes met noorderlicht en extra gebruiksruimte in de hoge delen. De sandwich betonnen gevel zorgt voor een groot warmte-accumulerend vermogen, waardoor de ruimtes maar langzaam opwarmen, om ‘s nachts die warmte weer af te staan aan de buitenlucht. Dat zorgt voor een prettig natuurlijk binnenklimaat en een schoolgebouw dat goed is voor zijn omgeving en gebruikers.