De entree van Muiden vanaf het Markermeer is er een met allure. Aan bakboordzijde ligt het statige Muiderslot en langs de stuurboordwal strekt zich de haven van de Koninklijke Nederlandse Zeil- & Roeivereeniging Muiden (KNZ&RV) uit, waar de Groene Draeck van Prinses Beatrix haar ligplaats heeft.
De KNZ&RV levert internationaal toonaangevende roei- en zeilprestaties. En om hun ambities ook in de toekomst waar te blijven maken, schreven ze een prijsvraag uit voor de herontwikkeling van hun havengebied. “We hebben een vooruitstrevend ontwerp met veel allure voor ze ontwikkeld,” vertelt architect Gianni Cito.
HOUT MET SPANTEN
Roei- en zeilboten worden gemaakt van hout: denk aan de spanten, huid, boeg en achtersteven. Deze historische elementen werden de basis van het conceptontwerp. Het grote havengebouw van de Zuidkaap oogt hierdoor lichtvoetig, gestroomlijnd, krachtig en stijlvol. Net als het kleinere zeilclubhuis en Zeeverkennershonk, verderop aan de Noordkop.
WARM EN KOUD
Het grote havengebouw wordt vooral gebruikt door de roeiers en passanten uit de haven. Het bevat afwisselend koude en warme ruimtes. Beneden liggen de Gigs in het water onder een groot overstekend terras, ook wel het puddingpaleis genoemd. In de deels open loods huizen de werkplaats en opslag van de roeiboten. De warme ruimtes boven geven plek aan de fitness, bestuurskamer, bar, restaurant, sociëteit en woning van de havenmeester. Het enorme terras verbindt de binnenruimtes met buiten.
dynamisch en SOCIAAL
De zeilers verblijven vooral achter de passantenhaven bij hun voorzieningen op de Noordkop. De passanten bewegen zich tussen hun ligplaats en de begane grond van het havengebouw, voor het aanmelden voor de nacht en hun wasje of douche. De roeiers gebruiken de loods en de waterkant voor het uitoefenen van hun sport. De waterliefhebbers ontmoeten elkaar vervolgens op de eerste verdieping in de bar of het restaurant.
FLEXIBEL EN DUURZAAM
Het ontwerp houdt rekening met toekomstige uitbreiding van de faciliteiten. De terrassen van het havengebouw kunnen deels inpandig worden gemaakt, net als de buitenruimte van het zeilclubhuis. De ambitie is om de haven energieneutraal te maken. Het hout wordt duurzaam geproduceerd en heeft een kleine footprint. Het is licht en flexibel materiaal. Op het terrein komen 330 zonnepanelen.